måndag 11 augusti 2008

Ballonger!



Idag var jag ner på stan o köpte lite presenter till Mickes födelsedag.. svårt!!


Sen skulle jag köpa helium ballonger som vi kunde ha i taket på festen som jag skulle skriva hans mail och hemsida på en lapp på ballongerna och så skulle vi släppa dom senare på kvällen!!

Tyckte det var en toppen ide men det tyckte inte min plånbok!

18kr st! 25*18 ja 450 spänn?? nej det blir tyvär inget!




Som jag trodde har sugerpasten och det andra jag beställde kommit!

nu är det bara ett problem kvar!


Tårtställning! Måste ha en tårtställning med mindre mellanrum mellan platåerna än vanligt för att det ska se snyggt ut med bakelserna. ska se om dom har någon bra att hyra på ica maxi eller nåt konditori. för dom jag vet om är alldeles för högt imellan. Annars får jag göra en själv... det ska nog inte vara så svårt!




Ska åka och handla nu tills helgen, och sen ska jag prova göra "poffetjes" igen. Gjorde med pannkakassmet häromdagen gick så där... så nu ska jag prova med det riktiga receptet.


Det här receptet har jag översatt från en gammal hollänsk kokbok.


300g vetemjöl är det 3dl måntro??

3dl ljummen mjölk

1ägg

10g jäst

2matskedar sirap

lite salt



sen hittade jag det här på svenska.



200 gram vetemjöl
40 gram smör eller margarin
3½ dl mjölk
8 gram jäst
2 gram salt

Värm mjölken tills den är fingervarm. Blanda saltet med mjölet och gör ett hål i mitten. Blanda jästen med lite fingervarm mjölk och häll detta i håligheten tillsammans med ¾ av mjölken. Rör tills du får en tjock, jämn smet. Fortsätt röra medan du tillsätter resten av mjölken. Täck smeten med en handduk och låt den stå på en varm plats i en timme. Smörj en poffertjespanna med smör. Fyll poffertjeslaggarna med smet och stek tills båda sidorna är gyllenbruna. Servera poffertjes med smör och socker.








<---
Här är en stor pofferstjes panna












och här är en liten en sån som jag har för 15st-->
Hör av mig senare och berättar hur det gick!

Inga kommentarer: